Site Network: Home | Blogcrowds | Gecko and Fly | About


Perkahwinan adalah medan memberi. Perkahwinan merupakan pelengkap bagi sebuah kehidupan. Bagi seorang anak yang hidup dalam sebuah keluarga yang terpisah antara ayah dan ibu, hati cukup terhiris dan kadang-kadang trauma dengan kehidupan silam.. Namun, pengalaman silam merupakan sebahagian daripada kehidupan yang amat meninggalkan kesan berparut di hati.Dari kecil musafir kejap balik rumah mak, kejap balik rumah ayah..Kadang-kadang cemburu melihat orang lain punya ibu dan ayah bersama..Namun, hati perlu bersyukur dan masih ada yang lebih berat ujian daripada diri ini, contohnya anak yatim dan sebagainya...Apabila dewasa, saat untuk mendirikan rumah tangga adalah merupakan saat yang amat diharapkan mampu menjadi sebuah titik tolak pelengkap dalam hidup yang sudah lama menderita..Kadang-kadang lebih seronok turun padang bersama kawan2 daripada balik rumah..Begitulah hakikat sebuah kehidupan yang melahirkan diri pada hari ini. Jiwa yang amat mudah tersentuh lantaran dek hambatan perasaan yang tersimpan dihati sejak kecil memerlukan motivasi yang kuat untuk meneruskan kehidupan. Saya langsung tidak membayangkan sebuah keluarga yang mewah dengan dunia tapi gersang dengan kasih sayang, saya amat merindukan suasana keluarga yang harmoni, bahagia, mendamaikan dan saling lengkap-melengkapi, saling menghargai antara satu sama lain..Bukan mudah membina sebuah keluarga, namun ianya tidak mustahil..Bermula dengan niat yang suci untuk membina kehidupan bersama, mudah-mudahan Allah anugerahkan rahmah dan mawaddah untuk kita sama-sama menyemai sebuah mahligai kebahagiaan..Saya sering mengimpikan sebuah keluarga yang sentiasa berdamping dengan Al-Quran, Qiamullail dan Solat Jemaah menjadi ibadah bersama..Arus kehidupan mengejar akhirat dan cintakan ilmu..Tiada guna jika hanya tinggal di rumah yang mewah, tapi kosong..gersang..haus..panas..dek kerana hidup bertuhankan nafsu dan keduniaan..Ya Allah, hambaMu mengharapkan agar dipelihara iman, terpelihara utuh sebuah mahligai keluarga yang cinta kepada Allah dan RasulNya.....

Akhir-akhir ini, ayahku berjaya mengumpulkan keluarga kami solat berjemaah bersama seperti waktu kecilku dahulu..Ya Allah, aku rindukan saat itu..Sungguh membahagiakan...



Apabila kemahuan nalurinya dipenuhi, walaupun tidak pernah diminta dan diucapkan, suami akan merasa cukup terbantu untuk berperanan dan melaksanakan tanggungjawabnya.

Apa yang seorang suami mahukan daripada isterinya? senarainya tidak akan habis walaupun banyak yang tidak terungkap dan tidak terucap. Sama halnya dengan kemahuan sama ada suami mahu dan mampu berikan atau tidak.

Memang kalau kemahuan dilihat pada kehendak nafsu semata-mata, ada-ada sahaja yang diminta suami agar dipenuhi dan banyak pula yang tak terpenuhi. Nafsu memang tak akan pernah rasa puas.

Bagaimnapun kalau apa yang suami mahu ini dihadkan pada keinginan naluri atau hati kecilnya yang tidak dipengaruhi oleh dorongan nafsu, tidak banyak sangat benda yang disenaraikan.

Keinginan naluri ini lebih mudah dikenalpasti kerana ia dikaitkan dengan peranan dan tanggungjawab yang telah ditetapkan Tuhan secara fitrah. Suami ada peranan dan tanggungjawab secara fitrah. Begitu juga halnya dengan isteri yang Allah tentukan secara fitrah mengikut perbezaan sifat kejadian.

Secara mudah, peranan dan tanggungjawab suami terhadap isteri adalah sebagai pemimpin, pendidik dan penyara hidup (bread winner). Peranan dan tanggungjawab isteri terhadap suami pula adalah sebagai pengikut dan anak didik. Allah menjelaskan dalam firman-Nya:

"Kaum lelaki (suami) itu adalah pemimpin bagi kaum wanita (isteri), oleh kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (laki-laki) atas sebahagian yang lain (wanita)", (An - Nisa':34)

Secara ringkasnya,naluri seorang suami, dia mahukan 3 perkara daripada isterinya:

1) Taat

Apabila seorang lelaki berkahwin, hati kecilnya memberitahu bahawa dia telah menjadi pemimpin. Dengan kelebihan itu, maka dia bertanggungjwab menjaga, membela, melindungi dan membimbing isterinya.

Kalaupun dia tidak tahu, tidak mahu dan tidak mampu melaksanakan tanggungjawab ini dengan sempurna, hati kecilnya tetap akan rasa tenang jika isteri taat dan patuh padanya.

Kalau disuruh sesuatu, isteri patuh. Kalau diberi pandangan, isteri terima. kalau suami putuskan sesuatu, isteri akur(pada perkara yang tak bertentangan dengan syariat Islam). Kalau diajak,isteri ikut.

Malah suami yang dirinya sendiri tidak taat pada Allah Rasulluah SAW, tidak dengar cakap ibubapanya, melawan ketua, Namun, nalurinya tetap mahu ditaati. Ketaatan dari isterinya ini memenuhi nalurinya (isteri wajib taat pada suami selagi tak bertentangan dengan perintah Allah dan Rasul). Ini bukan aneh kerana ia perasaan semulajadi yang Allah campakkan ke dalam hati setiap lelaki normal, sesuai dengan peranannya.

Tidak ada suami yang suka dibangkang dan dibuat endah tidak endah. Kalau ada suami yang diperlakukan begitu oleh isteri, pasti hati kecilnya menderita. Sedikit sebanyak akan terkesan pada wajahnya dan gerak gerinya.

2. Hormat

Mana-mana pemimpin, dia mahu orang bawahannya hormat kepadanya. Hati kecil suami juga mahu isteri hormat padanya. Hati kecil suami juga mahu isteri hormat kepadanya sebagaimana hati kecil isteri mahu dirinya dihargai dan disayangi.

Dalam bergurau dan bermesra masih ada hormat daripada seorang isteri. Isteri bercakap dengan suami dalam nada dan bahasa panggilan yang sesuai dengan kedudukannya sebagai seorang suami,

Dalam membuat teguran, dalam memberi pendapat, rasa hormat ini terus dijaga. dihormati oleh isteri ini amat sesuai dengan kemahuan naluri seorang suami.

3. Khidmat

suami mahukan sentuhan peribadi (personal touch) daripada isteri seperti melayannya makan, buatkan air, cantikkan bilik tidur dan lain-lain bentuk khidmat dalam memenuhi keperluan dan memudahkan urusan kehidupan suami sehari-hari.

Khidmat daripada isteri ini walaupun bukan tugas wajib, ia memenuhi kemahuan naluri suami kalau dilakukan oleh isteri dengan penuh kerelaan.

sesetengah urusan rumah tangga boleh diserah pada pembantu rumah. Tetapi kebiasannya khidmat yang bersifat peribadi biasanya suami mahu isteri sendiri yang lakukan untuknya.

Rukun

Ketiga-tiga perkara di atas jika diperoleh oleh seorang suami daripada isterinya, maka naluri hati kecilnya akan puas. Memperolehi 3 perkara ini amat membahagiakan suami. Apabila kemahuan nalurinya dipenuhi, walaupun tidak pernah diminta dan diucapkan, suami juga akan merasa cukup terbantu untuk berperanan dan melaksankan tanggugjawabnya jika dipenuhi keinginan nalurinya. Suami akan lebih menyayangi, menghargai, membimbing, membela dan melindungi isterinya.

Andainya keinginan nalurinya tidak dipenuhi, ia secara semulajadinya akan buat suami jatuh harga dirinya sebagai pemimpin rumah tangga. Nalurinya tercalar.

Bagaimanapun, suasana rukun dalam rumahtangga selalunya terbina apabila suami isteri saling memberi, saling bertoleransi, saling membantu sesuai dengan peranan dan tanggungjawab yang tergalas. Semoga naluri suami dan naluri isteri bakal terisi.


Assalamualaikum w.r.t,

Dalam usrah Nisa' Serdang dalam bulan Ramadhan baru-baru ini, naqibah kami Ukhti Zuraini telah mencabar kami agar merancang azam Ramadhan 1431h..Berikut adalah natijahnya:

Azam Ramadhan 1431h, menyahut saranan naqibahku Kak Zuraini, insya Allah saya akan berusaha menghasilkan sebuah buku bertajuk "Jejak ULAMA" Insya ALLAH buku ini akan mengetengahkan biografi kehidupan ulama'2 terpilih di samping ulasan bernas ke arah mengambil intipati pendidikan yang dilalui oleh mereka sehingga lahirnya ulama' pewaris Nabi...Semoga penerbitan buku ini bertujuan menjadi panduan Ibu dan Ayah bg mendidik anak2 bg melahirkan generasi pewaris ulama'...


Imam Syafi’i bernama lengkap Abu Abdullah Muhammad bin Idris As Syafi’i, lahir di Gaza, Palestina pada tahun 150 Hijriah (767-820 M), berasal dari keturunan bangsawan Qurays dan masih keluarga jauh rasulullah SAW. dari ayahnya, garis keturunannya bertemu di Abdul Manaf (kakek ketiga rasulullah) dan dari ibunya masih merupakan cicit Ali bin Abi Thalib r.a. Semasa dalam kandungan, kedua orang tuanya meninggalkan Mekkah menuju palestina, setibanya di Gaza, ayahnya jatuh sakit dan berpulang ke rahmatullah, kemudian beliau diasuh dan dibesarkan oleh ibunya dalam kondisi yang sangat prihatin dan seba kekurangan, pada usia 2 tahun, ia bersama ibunya kembali ke mekkah dan di kota inilah Imam Syafi’i mendapat pengasuhan dari ibu dan keluarganya secara lebih intensif.


Saat berusia 9 tahun, beliau telah menghafal seluruh ayat Al Quran dengan lancar bahkan beliau sempat 16 kali khatam Al Quran dalam perjalanannya dari Mekkah menuju Madinah. Setahun kemudian, kitab Al Muwatha’ karangan imam malik yang berisikan 1.720 hadis pilihan juga dihafalnya di luar kepala, Imam Syafi’i juga menekuni bahasa dan sastra Arab di dusun badui bani hundail selama beberapa tahun, kemudian beliau kembali ke Mekkah dan belajar fiqh dari seorang ulama besar yang juga mufti kota Mekkah pada saat itu yaitu Imam Muslim bin Khalid Azzanni. Kecerdasannya inilah yang membuat dirinya dalam usia yang sangat muda (15 tahun) telah duduk di kursi mufti kota Mekkah, namun demikian Imam Syafi’i belum merasa puas menuntut ilmu karena semakin dalam beliau menekuni suatu ilmu, semakin banyak yang belum beliau mengerti, sehingga tidak mengherankan bila guru Imam Syafi’i begitu banyak jumlahnya sama dengan banyaknya para muridnya.

Meskipun Imam Syafi’i menguasai hampir seluruh disiplin ilmu, namun beliau lebih dikenal sebagai ahli hadis dan hukum karena inti pemikirannya terfokus pada dua cabang ilmu tersebut, pembelaannya yang besar terhadap sunnah Nabi sehingga beliau digelari Nasuru Sunnah (Pembela Sunnah Nabi). Dalam pandangannya, sunnah Nabi mempunyai kedudukan yang sangat tinggi, malah beberapa kalangan menyebutkan bahwa Imam Syafi’i menyetarakan kedudukan sunnah dengan Al Quran dalam kaitannya sebagai sumber hukum islam, karena itu, menurut beliau setiap hukum yang ditetapkan oleh rasulullah pada hakekatnya merupakan hasil pemahaman yang diperoleh Nabi dari pemahamannya terhadap Al Quran. Selain kedua sumber tersebut (Al Quran dan Hadis), dalam mengambil suatu ketetapan hukum, Imam Syafi’i juga menggunakan Ijma’, Qiyas dan istidlal (penalaran) sebagai dasar hukum islam.

Berkaitan dengan bid’ah, Imam Syafi’i berpendapat bahwa bid’ah itu terbagi menjadi dua macam, yaitu bid’ah terpuji dan sesat, dikatakan terpuji jika bid’ah tersebut selaras dengan prinsip prinsip Al Quran dan Sunnah dan sebaliknya. dalam soal taklid, beliau selalu memberikan perhatian kepada murid muridnya agar tidak menerima begitu saja pendapat pendapat dan hasil ijtihadnya, beliau tidak senang murid muridnya bertaklid buta pada pendapat dan ijtihadnya, sebaliknya malah menyuruh untuk bersikap kritis dan berhati hati dalam menerima suatu pendapat, sebagaimana ungkapan beliau ” Inilah ijtihadku, apabila kalian menemukan ijtihad lain yang lebih baik dari ijtihadku maka ikutilah ijtihad tersebut “.

Diantara karya karya Imam Syafi’i yaitu Al Risalah, Al Umm yang mencakup isi beberapa kitabnya, selain itu juga buku Al Musnadberisi tentang hadis hadis rasulullah yang dihimpun dalam kitab Umm serta ikhtilaf Al hadis.