Site Network: Home | Blogcrowds | Gecko and Fly | About







Assalamualaikum buat semua..

Bila difikirkan, hidup ini luas sebenarnya..walaupun sekarang musim nak exam..tapi diriku tidak dapat memberikan ruang 100% pada exam semata-mata...

Suatu hari yang benar-benar menyentuh hati kecilku apabila diberi peluang bersama dengan 130 orang adik-adik ting 1 dan 2 SMK Seri Bentong.. Hadirku disambut dengan ucapan penghormatan dari Cikgu Haryati Musa yang telah memberi kepercayaan kpd diri yang kerdil ini dari jam 9.00 pagi hingga 4.00 petang berceloteh dan bercerita dengan adik2...

Ku rindu saat itu..wajah mereka yang bersih tiada dosa... penuh bersemangat hendak mengenal dunia...sememangnya satu badan terasa sakit setelah balik dari program..tapi hatiku terasa bahagia pabila menatap kembali wajah-wajah mereka..terima kasih adikku saiful yang sudi ikut kokde...camera men ku;))

Sedikit demi sedikit ku cuba pendekatan baru dalam memberikan penekanan berkaitan dengan akidah di dada anak-anak kecil itu..khusyu' mereka bila dengar cerita tentang tayangan kehidupan yang bakal ditayangkan di Mahkamah Mahsyar..Satu-persatu ku cuba bawakan agar tertanam cinta Allah di hati mereka..tapi aku rase masih banyak perkara yang perlu di post mortem.. saat pulang ke rumah,hatiku meronta-ronta ingin menyambung bidang kaunseling agar aku faham selok-belok berhadapan dengan mad'u kecil ini..

Saat ini, aku sedar..diriku terlalu dekat dengan mad'u kecil2 ini...remaja...kanak-kanak..mereka lah yang sentiasa menjadi perhatianku..mereka ini golongan yang perlu diberi perhatian khusus..teringat semasa aku praktikal dengan majikan pertama nak cari keje part time..aku melihat bagaimana ibu bapa hari ini melayan anak-anak mereka..mata ku sentiasa cepat bila melihat seorang ibu berkasar dengan anak kecilnya di ekskalator semasa di Warta tempoh hari..isy..sedih hatiku..jangan dilayan mereka begitu..hati mereka cepat terusik..apa yang diperolehi semasa kecil itu cukup memberi kesan kpd sikap mereka pabila dewasa nanti..

emm..aku masih keliru..masa tak banyak..nak juga aku ambik double master..huhu..

Daie perlu kuasai semua bidang ilmu..daie perlu peka dengan isu..daie perlu tahu aktiviti masyarakat..

balik dari program.penatnye..terasa sungguh,, dah lame agaknye berehat..sehingga badanku sudah tidak tegar dengan semua itu..hai muda lagi ni..em teringat pula salah satu kewajipan seorang muslim dalam buku Maza yakni..
daie kena jaga kesihatan..selalu senaman..penting..kerana badan ni nak gune lama lagi.. masalah umat ..masalah daie..ayuh..daie..bangkit!!!!!

panjang pula celoteh bicara hikmah hari ini..dah lama tak berceloteh..Ya Allah peliharalah kami umat akhir zaman ini...

1 Comment:

  1. Unknown said...
    sy pon ex stdent skul nie..best sgt!

Post a Comment