Site Network: Home | Blogcrowds | Gecko and Fly | About



Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang..

Tak terungkap semuanya dengan kata-kata, hanya senyuman mampu diberikan..Semuanya penuh tanda tanya..aku sendiri tak mampu nak berikan jawapan apa2.. kerana kita manusia hanyalah hamba..perancang sebenar ialah Allah..

sejak dua tiga menjak ini, rasenya banyak perkara berlaku yang menghiris hati ini, yang kadang2 diri tidak mampu nak memberikan apa2 respon..hanya memandang dan bersabar..pasrah dengan segala ketentuan.sememangnya sedih yang tidak dapat dibayangkan jika mengenangkan saat perpisahan yang semakin hampir dengan sahabat seperjuanganku Wan Khalijah,yang bakal berangkat ke bumi syria..sedih turut bertambah dengan pertemuan rasmi terakhir malam tadi sempena Makan Malam Nostalgia 09bersama dengan sahabat2 seperjuangan dan adik2 tersayang..

hatiku hiba,,pilu..lalu senyap membatu..ku cuba gagahkan langkah untuk bergembira mengambil gambar kenangan bersama mereka..tapi kepiluan semakin terasa..sekejap rupanya kegetiran yang sama-sama kami lalui 3 tahun di pembukitan ilmu ini...terasa begitu panjang....banyak perkara yang berlaku sekelip mata..soalan cepu mas kpd tahun akhir..bila nak bagi kad????

jangan ditanya soalan itu..bukan mudah kami ingin meninggalkan alam persahabatan yang begitu unik ini..sesungguhnya alam rumahtangga itu suatu alam yang berbeza..kulihat satu-persatu pasangan yang sudah berumah tangga..semakin lama semakin hilang kelibat wajah mereka.mungkin ade yg bergerak kerja di medan lain..tapi tak sama dengan dunia perjuangan di bumi ukm ini....

pelbagai perkara hadir dalam mimpi..lantaran terlalu banyak perkara yang difikirkan..takut juga sebenarnya nak berhadapan dengan lembah realiti..

tapi..langkah perlu diteruskan..ku gagahi jua..inilah kehidupan..

ku cuba kuatkan diri untuk menelan satu persatu kepahitan yang tak mampu ditanggung ini..aku cukup kalah dengan perpisahan..seingat ku apabila berlakunya perpisahan dengan k.intan, setahun aku murung, senyap dan tidak bersemangat untuk buat apa2..hampir result jatuh..dahsyat rupanya terkena penangan perpisahan ini..

perpisahan semakin menjemput..pemergian sahabatku yang sangat memahami diri ini hanya tinggal beberapa hari cuma..adakah aku bersedia menghadapinya??? setahun katanya..tapi bagiku sehari pun cukup menyeksakan tanpa engkau disisi.. siapakah bakal teman baru ku???

Bukan senang untuk aku mencari pengganti..nampaknya kena kahwinlah..seloroh k.intan mengusikku..satu ketika dulu....Insya Allah akan tiba saat bahagia itu..juga ku doakan semua sahabat2 seperjuangan jua.....

sisa berbaki..2 paper lagi..tesis tak siap lagi..titisan terakhir semalam memberi ruang bagiku untuk meneruskan langkah menyiapkan tesis..belajar sempoi dengan aishah cute sahabatku di Amin..hanya tinggal beberapa hari cuma.iNsya Allah pertolongan Allah bersama..Mak, ayah..rindu nak balik kampung.... adik2 ku ..lame sudah tidak brgelak ketawa dengan kalian..nak jumpe anak saudara sulung..sahabat2 di Pahang..setahun lebih aku tak join program dengan kalian..adik2 kisas..ahhhh...ramainya..semuanya yang aku rindu..inilah keindahan jemaah Islam yang aku perolehi...hadiah sebuah pertemuan..kasih sayang yang erat...ukhuwwah fillah yang berkekalan cukup membahagiakan..moga diri ini terus istiqamah....

LANGKAH PERLU DITERUSKAN..GAGAHKAN DIRI..FOKUS PADA MATLAMAT...PERJUANGAN TIADA NOKTAHNYA..GELARAN SYUHADA' ITULAH IMPIAN KITA...TAKBIR!!!!!!

1 Comment:

  1. Afifah bt Jaafar said...
    Sedihnya...
    rasa nak nangis...
    gagahkan diri wahai kakakku..
    tak terkata dah...

Post a Comment