Site Network: Home | Blogcrowds | Gecko and Fly | About



Sudah menjadi lumrah kehidupan, makin bertambah usia, usia kematangan semakin meningkat..namun,peningkatan itu perlukan ilmu dan pengalaman..perkongsian juga penting..Namun, sifat terbuka dan mudah menerima kesilapan jua faktor penting untuk perubahan. Misi penyediaan diri ini ku lalui dengan serius.Desakan ketidaksediaan diri, keperluan diri, dan yang paling penting perubahan itu memberi makna kepada kepada potensi diri untuk dinatijahkan bagi manfaat perjuangan Islam itu memungkin perlu dan penting untuk berubah.Apa sahaja yang natijah untuk kepentingan Islam, itulah matlamat kita. Salahkan kita membuang ego, mengakui kesilapan, yang hasilnya kita sebenarnya yang akan memperolehinya. Bahkan pula jika sahabat kita yang menegur, masakan sahabat mahu makan sahabat.Pasti teguran itu tanda sayang..

Sejak dua tiga menjak ini, semakin mengenali diri. Tapi tak boleh sebut lah kat sini.Tapi perlu diambil perhatian untuk dimasukkan ke dalam SWOT. Yang lucunya, kuat cemburu jugak..aduh..payah...Privacy itu perlu..namun kadang2 janganlah privacy sangat sampai susah nak terima kehadiran orang ketiga.Mungkin perlu dibuang istilah orang ketiga.Dan beralih kepada ----cuba meramaikan sahabat..Memanglah kononnya kita ni seorang yang setia, tapi, kesetiaan tak semestinya menghalang orang lain.Nanti, yang disayangi akan merasa bosan dan terkongkong. Perhubungan akan bertambah harmoni dengan adanya kepercayaan, keterbukaan, dan give and take perlu.

Terpulanglah pembaca nak istilah kan apa, tetapi ia adalah cerita tentang persahabatan. Dan ia berkait juga dengan fasa muhasabah diri dan fasa penyediaan diri dan yang paling penting adalah fasa mengubah diri untuk menjadi yang terbaik untuk insan tersayang yang kepulangannya dinanti dan mencari mardhatillah.

Sejak beberapa ketika, diri mula belajar secara serius tentang bagaimana membina perhubungan. Satu perkara yang saya pernah terbaca, bahawa kita perlu belajar membina perhubungan, bermula dengan membina hubungan dengan ibu dan ayah, adik beradik, sahabat handai, sahabat karib dan suami atau isteri kita..Bahkan, apabila telah berzuriat, hubungan bersama anak-anak. Hubungan yang dimaksudkan disini ialah bagaimana kita berinteraksi, belajar memahami, menyesuaikan diri, dan belajar untuk memberi dan memberi manfaat kepada insan-insan yang berada di seliling kita. Mungkin bagi saya yang lebih dikenali seorang yang agak serius, dan 'sekema', kadang2 penat dengan diri sendiri. Sekarang, cuba mencari kembali diri. Dan bina karakter yang terbaik yang memberi cerminan seorang beramal dengan akhlak Islamiyah. Mengapa ianya penting??? kerana kita adalah umat ISLAM. Binalah Islam dalam diri. Dakwah bil hal itu lebih baik dan perlu ditingkatkan. Dr Fadzilah Kamsah sering menasihati kami agar sentiasa muhasabah diri. Saya memang bercita-cita nak jadi seorang pakar motivasi, tapi, perlu ubah diri dahulu, baru boleh ubah orang lain.Panjang fasa penyediaan diri ini. Namun, itulah hakikatnya kehidupan. Justeru, menyedari bahawa hakikat kehambaan kepada Allah, mempersiapkan diri bahawa bila2 sahaja kematian akan menjemput kita, maka natijahnya, kita akan sentiasa berusaha menjaga Iman, meningkatkan ibadah dan taqarub kepada Allah. Maka, tidak timbul lagi kita ini hebat, atau kita ini ada itu, ada ini, bahkan sentiasa sedar diri bahawa kita tidak punya apa. Akhir kalam, ayuh sentiasa upgrade IMAN kita..

0 Comments:

Post a Comment