Site Network: Home | Blogcrowds | Gecko and Fly | About



Dengan nama Allah Yang Pencinta..pena ku tulis...Pagi ini, kaki masih berat nak melangkah balik ke Pahang.Kepenatan semalam masih terasa. Seharian saya dan adik, Saifullah ditemani sahabat yang setia Kak Elly ke Darul Quran..Penangan jatuh cinta ke Darul Quran, adikku yang merupakan Pelajar aliran Sains Tulen, atau dengan panggilan istimewa dari ayah untuknya 'Dr.Saiful', adikku sanggup bersusah payah dengan pelbagai ikhtiar untuk masuk ke Darul Quran. Keputusan interview mengatakan beliau gagal. Mengalir air matanya..Kami tak mampu nak berbuat apa2..Akhirnya dengan semangat Kak Elly, kami bergegas ke Darul Qur'an. Jam 11.50 pagi dari UKM, saya pecut ke UM, ambik Kak Elly yang sedang menemani Ustazah Tengku Intan di Library UM, lantas Qaswah meluncur deras ke Kolej Hafiz, Klang untuk mengambil Saiful. Sampai sahaja di Klang, kami mengambil keputusan terus ke Darul Quran. Perjalanan ke Darul Quran terasa sangat jauh, mungkin kerana debaran di hati, kekalutan di hati..jatuh cinta menggunung di hati....Saya selaku driver terasa serba tak kena ketika memandu..Namun, saya gagahkan..lenguh dan kebas terasa di kaki..Akhirnya jam 4.12 petang kami sampai...saya rasa nak tumbang...melayang kepala..penat sungguh2 terasa..Sampai di Darul Quran, Kuala Kubu, suasana tenang mendamaikan hati..melapangkan segala keresahan..Kak Elly terus menemani adik Saiful ke Pejabat, berjumpa dengan beberapa orang pensyarah Darul Quran. Sekali lagi mengalir air mata adikku, sedih, pelbagai lemparan kata-kata seolah2 memang tiada peluang untuknya di Darul Quran. Ujian buat adikku..Tabahlah wahai mujahid kecil...Kak Elly juga rase nak menangis, katanya..Saya hanya memendam pelbagai rasa..

Alhamdulillah,kami bertemu dengan Ust Azahari, Ketua Jabatan Tahfiz, katanya akan membuat sokongan terhadap rayuan adik...Alhamdulillah..Ustazah Zamzarina pula kelihatan alert dengan rayuan tersebut..Moga usaha membuahkan hasil...

Azan asar kedengaran..Lemah kaki adikku melangkah ke masjid DQ..Sayu hati kami yang melihat adik...Selesai solat, saya dan Kak Elly membeli makanan di sebuah restoran, rupanya seharian Kak Elly langsung tak menjamah air dan makanan..Saya sempat juga menjamah biskut dan kopi radix pagi itu..Rase bersalah di hati saya,,Namun itulah pengorbanan seorang kakak dan sahabat yang membuatkan hati cukup terharu dengan pengorbanan beliau..

Setelah sampai kembali di Darul Quran, adik sedang berbual dengan sahabat seusrahnya, Halim... Ceria nampaknya diberi sedikit kekuatan oleh sahabatnya yang sudah berjaya mengkhatamkan 30 juzu' di Darul Quran...itulah sahabat seperjuangannya merangkap Timbalan Presiden Badan Dakwah Al-Khairiah...


Kami pula berborak dengan kawan adik2 Kak Elly..pelbagai perkongsian..mudah mesra adik2nya,walaupun itulah kali pertama pertemuan kami..Inilah nilaian ukhwah Islamiyah dalam satu jemaah yang kita semua rasai..di mana2 sahaja jika bertemu sesama kami, wehdatul fikr wehdatul amal itu mengikat hati2 yang cinta dan kasih kepada Allah dan Rasul..

Saat berada di Darul Quran, hatiku teringat KISAS..sama biahnya..sama suasananya..bumi barakah..Ya ALLAH...RINDU SAAT MANIS DI BUMI WAQAFAN, DI KOLEJ ISLAM SULTAN ALAM SHAH...
Ya Allah, bahagianya hidup ini sebagai pejuang..Ya Allah bahagianya hidup ini melangkahkan kaki ke bumi jejak2 ulama'..Terasa kerdil dihati...Jauh nya diri di saat ini...

Doa dari ayah dan ibu untukku adikku,jua dari kami semua, mg terpilih sebagai insan bertuah untuk menginfakkan dirimu untuk menghafaz al-Quran dan memeliharanya di dada, seterusnya melahirkan akhlak yang mulia ..terpancar ketenangan diwajah2 mereka insan-insan pilihan..

Walaupun saya bukan hafizah, namun Allah masih pertemukan saya dengan insan2 ini..Syukur Ya Allah..Terdidik hatiku....Inilah aturan ALLAH..


Kepada semua pembaca, doakan adik saya berjaya bersama hasrat hatinya...Amminnn...

0 Comments:

Post a Comment