Site Network: Home | Blogcrowds | Gecko and Fly | About



Sebuah perkongsian dari sahabat di alam maya...thanks...

Perkahwinan Hafiz & Non-Hafizah :: Integrasi Ilmu Dan Maklumat

Perkahwinan merupakan tuntutan semulajadi manusia dan menjadi asas bagi melanjutkan sebuah bahtera kehidupan. Justeru perkahwinan dalam Islam merupakan wasilah untuk membentuk keluarga yang mantap dari aspek jasmani, emosi, intelek, dan rohani. Perkahwinan diantara hafiz dan non-hafizah mencuit naluri saya untuk berkongsi pengalaman bersama para pembaca sekalian Pertamanya saya rafa'kan rasa syukur ke hadrat Ilahi selama hampir 12 tahun menjadi suri kepada seorang hafiz saya benar-benar rasa bahagia. Sesungguhnya tiada perkataan yang tepat untuk saya ungkapkan rasa bahagia ini Saya yakin pemilihan bakal suami atau isteri yang betul sebelum wujudnya sesuatu ikatan perkahwinan itu amat penting dalam menyumbang rasa bahagia ini.Saya sememangnya memandang tinggi seorang yang bergelar hafiz al-Quran pada gelaran dan akhlak .Akhlak yang dimaksudkan di sini ialah membawa ciri-ciri Al Quran dalam amalan dan perbuatan harian. Saya berasa "secure" kerana hidup saya ada pembimbing dan pelindungnya. Sekadar mengambil contoh yang paling mudah dalam aktiviti harian umumnya dan ibadah khususnya saya ada tempat rujukan untuk merungkaikan kemusykilan saya. Dalam bab mengerjakan solat misalnya, saya sering merima teguran membina dan jauh di sudut hati saya rasa bahagia disayangi dan dihargai atas teguran tersebut. Suasana rumahtangga juga menjadi lebih tenang kerana sentiasa dihibur dan dihiasi dengan al-Quran sebagai santapan hati dan jiwa. Manakala solat berjamaah pula menjadi satu kemestian. Alangkah malangnya saya andainya dalam persoalan yang saya ketengahkan di atas diri saya dibiarkan menerajui diri saya sendiri. Apakah yang bakal terjadi kepada saya dan zuriat saya kelak? Di sini gandingan hafiz dan non-hafizah memberi makna yang amat besar dalam rumahtangga saya. Saya redha jika dikatakan menumpang keberkatan soerang suami yang hafiz kerana itu memang matlamat perkahwinan kami. Sehubungan dengan itu, saya tidak pernah mempersoalkan ketaatan saya kepada suami kerana saya tahu makam seorang hafiz di sisi Allah terlalu tinggi sekiranya mereka benar-benar membenarkan dan beramal dengan al-Quran yang mereka hafal, sedangkan saya hanya manusia yang jahil dan sering melakukan kesilapan. Di pihak suami yang hafiz beristerikan seorang non-hafizah, saya rasa memang ada sedikit perbezaan. Namun, saya yakin dengan kesabaran dan adanya sikap 'give and take' di kedua belah pihak segala masalah boleh ditangani dan kehidupan akan lebih ceria Akhirnya, apa yang saya kongsikan di sini hanya lah pandangan diri saya sendiri dan hakiki. saya serahkan segala-galanya kepada Allah yang maha Adil p/s artikel yang sy dapat ini hanyalah pandangan peribadi penulis berdasarkan pengalaman selama hampir 12 tahun menjadi suri kepada seorang hafiz. Artikel ini tidak langsung bermaksud memuja dan memuji golongan huffaz tetapi hanyalah sekadar luahan hati seorang isteri . Sesunguhnya sy juga adalah manusia biasa yang tidak dapat lari daripada kelemahan dan kesilapan

TIMBAL BALIK PEMBENTUKAN KELUARGA CEMERLANG

:: Pengukuh tunjang kekeluargaan


Latar belakang kemahiran yang berbeza akan membuatkan pasangan ini dapat saling memperkukuh antara satu sama lain dari segi aspek ekonomi atau lainnyadalam keluarga. Kombinasi dwi aliran ini pasti membuatkan keluarga mereka lebih kompleks dan tampak lebih perkasa mengharungi bahtera rumahtangga

:: Pemantap agenda Dakwah Fillah

Umum mengetahui bahawa Golongan Huffaz adalah mereka yang berkemampuan dalam bidang kalamullah. Hal ini memberikan satu kelebihan buat mereka bagi membentuk masyarakat berdasarkan PURE ilmu yang mereka miliki Manakala sayap kiri mereka yang mempunyai strengh dalam bidang selain al Quran adalah sebagi bonus buat para huffaz. Sayap kiri ini akan menjadi Gedung bagi ilmu-ilmu yang lain samada dari aliran Profesional mahupun Teras agama bagi memantapkan agenda dakwah nakhoda mereka

:: Integrasi metod dan penekanan tarbiah anak-anak

Dalam mendidik anak-anak pula pasti advntance yang lebih baik buat keluarga ini kerana latar belakang yang berbeza membuatkan ibu dan bapa boleh saling membentuk anak-anak mengikut kepakaran masing-masing sebagi contoh bapa yang mahir berbahasa arab akan menggunakan bahasa kalamullah itu semasa berinteraksi dengan anak-anak, manakal ibu yang fasih berbahasa Inggeris pula akan menanamkan minat bahasa antarabangsa terebut pada anak-anak Namun akhirnya faktor kebahagiaan kejayaan sesuatu adalah kombinasi yang baik antara kedua pasangan tidak kira dari satu latar belakang yang sama atau tidak. Toleransi, persefahaman dan Nusrah Ilahi faktor paling utama kesejahteraan "Bahtera perkahwinan"



Kesimpulannya perkahwinan yang didasarkan pada redha Ilahi pasti akan membawa kepada kebahagiaan dunia dan akhirat. Pemilihan jodoh memanglah terletak ditangan kita namun penentuannya adalah mutlak dari Allah s.w.t "Rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a'yun waja'lna lil muttaqina imama"

Allahu Ta'la A'lam

0 Comments:

Post a Comment