Site Network: Home | Blogcrowds | Gecko and Fly | About


Setelah peristiwa itu, aku sangat ingin berjumpa ibu itu..
"Ana nak jadi anak yang taat kepada ibu," kata anak muda itu..
"Ya Allah, bahagianya hati ibunya..berjaya ibunya melahirkan anak itu...taat kepada ibu..taat kepada Allah.. sentiasa gigih menuntut ilmu di bumi barakah, bumi Rasulullah..disayangi guru-guru..tawadhu'..sangat menjaga hati..kerana benarlah nasihat Imam Waqi' kepada Imam Syafii...bahawa ilmu itu cahaya.cahaya tidak akan masuk ke dalam maksiat kepada Allah...itulah hasil tarbiyah seorang ibu...tahniah wahai ibu"... getus hati kecilku...

Anak muda itu terang hatinya..benar lah ia sentiasa bergantung harap pada Allah..Hatinya sentiasa risau jika tersasar dari rahmat Allah..Dia yakin dengan ketentuan Allah..Tidak gelisah jika keputusannya itu, baik di pandangan Allah, walaupun manusia sukar menerimanya..sayu..jatuh terdidik hati ini..

Alhamdulillah, masih ada anak muda seperti itu.. Moga Allah pelihara anak muda ini..Ku berdoa agar ibunya mendapat manfaat yang besar pabila kepulangan anaknya kelak..


Saat itu, aku terfikir betapa pentingnya peranan seorang ibu..Teringat jua kepada ibuku..

sanggup berkorban apa sahaja untuk anak-anak.. siang malam berdoa ke atas kesejahteraan anaknya..

jika dibayangkan..tak mampu ku gambarkan kesusahan ibuku selama ini..apakah aku mampu membalas jasamu ibu..

ibu lah segala-galanya..ayah selalu berpesan, jagalah ibu..dan ayahku jua seorang yang sangat taat kepada ibunya...contoh yang baik buat anak-anak..

ibu..ayah..terima kasih atas segala jasa dan pengorbanan kalian..moga Allah beri kesempatan untukku membalasnya jasa kalian..

0 Comments:

Post a Comment