Site Network: Home | Blogcrowds | Gecko and Fly | About

Al-Quran Menjelaskan Segala Sesuatu
Kajian Quran: Al-Quran Menjelaskan Segala Sesuatu


Pengenalan

Sekiranya kita betul-betul mengkaji ayat-ayat Al-Quran memang tidak syak dan ragu-ragu lagi bahawa “Al-Quran menjelaskan segala-galanya” (An-Nahla 16:89), bahkan “tidak ada apa-apa yang tertinggal (semuanya terkandung) di dalam Al-Quran” (Al-An’am 6:38). Al-Quran adalah super komputer! Fikirlah hanya dalam masa dua tahun saya membuat kajian sudah banyak ilmu-ilmu yang menakjubkan seperti ilmu ICT, tenaga foton dan gelombang elektromanetik, penjelasan tentang pengaruh bawah-mampu (subliminal influence) dan minda separa-sedar (subconscious mind), tentang bagaimana matahari Terbit dari Barat, antioxidant, tentang keruntuhan umat Islam, cara pendidikan dan berfikir, kerosakkan sel-sel membran (di zaman ICT), penyakit otak dan sistem pertahanan badan dan minda, dan sebagainya.

Kehilangan Koloni Lebah-madu Secara Besar-besaran

Sekarang para saintis barat panik dan gelisah kenapa secara tiba-tiba dan serentak boleh berlaku masalah ‘kehilangan’ koloni lebah-madu (honey bee) di 4 buah benua! Fenomena ini tidak pernah berlaku sebelum ini! Fenomena ini amat merbahaya dan akan menyebabkan kehancuran kepada sistem pemakanan sedunia? Kenapa para saintis menyalahkan penggunaan mobil-fon? Kenapa lebah-madu ada antena (sesungut)? Kenapa Al-Quran menjelaskan lebah-madu mesti melalui jalan yang telah ditetapkan?

Penyakit Kanser

Selain dari kehilangan koloni lebah-madu secara banyak dan tiba-tiba, para saintis juga mendapati pencemaran dan pendedahan lama kepada pancaran elektromagnetik seperti dari penggunaan mobil-fon, Wi-Fi, cordless fon, Wi-Max, lampu penjimatan tenaga, maupun perkakasan elektrik dirumah-rumah akan menyebabkan sel-sel DNA otak rosak? Ianya juga akan menyebabkan ketidakseimbangan iron (besi), ion, dan kalsium dalam sel-sel bada? Apa penjelasan Al-Quran? Kenapa Al-Quran menjelaskan kurma dan anggur adalah sebahagian dari ubat penyakit otak? Kenapa kurma harus dimakan dengan anggur? Kenapa perlu makan semasa perut kosong?


Cara Berfikir


Begitu juga dengan masalah umat Islam sekarang, baik orang-orang kampung mahupun mahasiswa-siswi di kampus-kampus, pekerja swasta, pegawai kerajaan dan sebagai. Kenapa umat Islam sekarang tidak lagi mempunyai jati diri, dan teramat jauh dari tanda aras sebagai seorang muslim yang mempunyai kehebatan dan jati diri? Kenapa manusia sekarang tidak lagi mampu untuk berfikir dua kali? Kenapa apabila kita melarang merokok ada yang menjawab “semua kawan-kawan saya merokok, tak ade pun yang mati?” Apabila kita larang mengambil rasuah ada yang menjawab “Tuan, kalau saya tak ambil, orang lain akan ambil juga. Lagi pun dosa rasuah sekali sahaja bila saya buat umrah dapat 70,000 pahala”.

Bila kita nasihat supaya jangan panjat pokok budak-budak akan menjawab “Kawan saya tu panjat pokok juga, tapi dia tak jatuh pun!”. Begitu juga apabila ditanya kenapa perlu membelanjakan berjuta ringgit untuk mencantikkan kubur Islam, jawab pegawai “Hai orang kristian boleh ada kubur cantik, orang cina boleh ada kubur cantik, orang india boleh ada kubur cantik, malulah kita orang Islam tidak ada kubur cantik!”. Inilah antara contoh-contoh membuat keputusan berdasarkan pemikiran induktif, atau dalam bahasa Al-Quran disebut “dzon”, dalam bahasa sainsnya “inferens”, bahasa Inggeris “conjecture”, dan dalam bahasa melayu secara “pemerhatian atau agak-agak”.

Otak dan Komputer “berfikir” secara Deduktif

Tahukah anda perisian komputer tidak akan berjaya dibina dengan metod induktif? Ianya hanya akan berjaya dibina dengan metod deduktif? Begitu juga dengan perjalanan sel-sel otak manusia semuanya “bekerja” mengikut peraturan alam iaitu secara deduktif! Sel otak yang bekerja secara induktif akan menjadi menjadi sel-sel barah!

Sistem Pedidikan

Tetapi sedarkah kita sistem pendidikan sekarang memberi penekanan kepada pemikiran induktif? Sistem yang akan melahirkan manusia berfikiran induktif sebagai “2nd nature” atau “default thinking”. Kenapa sistem ini boleh berjaya dibarat dan akan gagal di negara-negara Islam? Kenapa sistem ini akan membuatkan para pelajar dan umat Islam keliru? Kenapa konsep Sekolah Bestari seperti belajar secara kendiri, kendara, dan kenduri (self learning: self-access, self-pace, dsb) dan juga konsep “life-long learning” tidak sesuai dengan penganut agama Islam? Kenapa sistem ini sangat sesuai dengan orang-orang bukan Islam? Kenapa mereka tidak keliru? Semua persoalan ini akan dijawab apabila kita mengkaji ayat-ayat Al-Quran. Kenapa ianya ada kena mengena dengan tahap-sedar (consciousness) dan separa-sedar (subconsciousness)? Apa kena mengena khusuk dalam solat dengan “consciousness” dan penjanaan tenaga elektromagnetik?

Sel-sel Otak Menggunakan Tenaga Elektromagnetik

Bagaimana secara saintifiknya, khusuk dalam solat boleh mengubati pelbagai penyakit seperti kanser? Bagaimana Al-Quran menjelaskan cara-cara atau metod sel-sel otak dan lain-lain sel badan bekerja dan berkomunikasi? Kenapa pentingnya iron (zat besi) dalam badan? Apa kena mengena dengan Kalenjar pinil (pineal gland) yang mengadungi banyak besi, dan yang merembeskan hormon melatonin? Kenapa teori CEMI (consciousness electromagnetic information field) yang dimajukan oleh Johnjoe McFadden nampak seakan-akan sama dengan penjelasan Al-Quran? Kenapa umat Islam perlu tahu dan faham teori CEMI ini? Kenapa Al-Quran memberi penekanan yang hebat kepada tenaga dan medan elektromagnetik?

Bagaimana gelombang elektromagnetik boleh dikaitkan dengan “Bagaimana Matahari terbit dari barat” apabila hampir dengan kiamat? Kenapa teori-teori barat seperti retrograde motion dan perlanggaran komet bercanggah dengan teori Al-Quran (untuk menerangkan bagaimana matahari terbit dari barat)? Kenapa perlanggaran komet dengan bumi tidak akan dapat menukar arah pusingan bumi? Dan kenapa pula medan magnet boleh melakukannya? Dari mana datangnya medan magnet ini? Semuanya ini akan menjadi jelas dan terang apabila kita sama-sama mengkaji ayat-ayat Al-Quran. Semuanya ada dalam Al-Quran. “Maka tidak adakah sesiapa yang ingin mengkaji Al-Quran?” (Al-Qamar 54:17,22,32,40).

Mengkaji Al-Quran

Tahukah anda Al-Quran juga menjelaskan bagaimana untuk mengkaji Al-Quran? Kenapa ada ayat-ayat yang kelihatan diulang-ulang banyak kali sedangkan Allah menjelaskan “tidak ada yang batil (sia-sia) dalam Al-Quran?” Kenapa pula di dalam surah Al-Kahfi 18:109 Allah menyatakan ilmuNya lebih dari dua lautan sedangkan dalam ayat Luqman 31:27 ilmu Allah melebihi 8 lautan? Bagaimana Al-Quran yang hanya mengadungi kira-kira 6326 ayat boleh menjelaskan segala-galanya? Dan tidakkah 10 lautan (2 + 8) dakwat ini sudah pasti akan menjelaskan segalanya-galanya?

Berapa banyakkah buku yang dapat dikeluarkan dari 10 lautan dakwat? Apabila dikira dengan membuat andaian satu buku setebal 1000 mukasurat memerlukan 1 liter dakwat, maka sebanyak 13,000 trilion buah buku akan dapat dikeluarkan dari 10 lautan dakwat! Apa sebenarnya makna nombor-nombor yang terlalu besar dan banyak ini? Apa gunanya kepada manusia? Tetapi malang sekali kenapa umat Islam adalah umat yang paling sedikit sekali mengeluarkan ilmu-ilmu baru? Berbanding dengan umatnya yang seperti buih (berjumlah kira-kira 1.6 bilion orang) iaitu hampir 25% dari penduduk dunia tetapi hanya mampu mengeluarkan kira-kira 2% ilmu-ilmu saintifik, dan ilmu-ilmu yang dikeluarkan amat rendah mutu .

Method Mengkaji Al-Quran

Bagaimana Al-Quran menjelaskan method mengkaji Al-Quran? Secara ringkasnya Al-Quran membahagikan diriNya kepada 3 bahagian yang saling bertindih: Seluruh ayat-ayat Al-Quran adalah ayat-ayat muhkam, iaitu ayat-ayat tentang hukum, peraturan, sifat, atribute, definasi, dan sebagainya tentang segalanya kejadian alam seperti hukum dan sifat air, tumbuhan, bumi, matahari, manusia, sel-sel dan sebagainya. Allah SWT memberi gambaran bahawa terdapat 8 lautan dakwat yang menjelaskan segala hukum dan peraturan Alam.

Allah SWT juga menyatakan keseluruhan ayat-ayat Al-Quran adalah ayat-ayat mutashabihat atau ayat-ayat berbentuk konsep yang menganduni ‘hudan’ atau petunjuk kepada manusia bagaimana untuk membina ilmu-ilmu baru atau ilmu-ilmu terbitan (derived knowledge). Allah menggambarkan terdapat lebih dari 2 lautan dakwat ilmu-ilmu “hudan” atau “petunjuk” yang berasaskan “Mutashabihat”. Allah mengharamkan sama sekali manusia mengkaji ayat-ayat ini dengan cara takwil atau tanpa mempunyai asas ilmu pengetahuan yang kukuh dan mendalam.

Dan kategori yang ketiga ialah pada setiap ayat Al-Quran itu juga adalah ayat Muhkamat (hukum dan peraturan, ilmu-ilmu yang sifatnya tidak akan berubah), dan juga ayat Mutashabih (ilmu-ilmu petunjuk untuk menjana ilmu-ilmu baru, iaitu ilmu yang dibina dari pengetahuan ayat-ayat Muhkam. Ilmu terbitan ini (derived knowledge) akan terus berkembang danmembina ketamaduan dunia).

Al-Quran menjelaskan penjanaan ilmu dari Al-Quran mestilah berteraskan cara deduktif. Al-Quran tidak mengharamkan cara induktif semasa membuat kajian, tetapi mengharamkannya apabila membuat peraturan, tindakan, atau keputusan. Sistem persekolahan mesti membuat pindaan untuk mengimbangi perbezaan cara berfikir “umat Islam”. Manusia mesti bertindak berdasarkan pemikiran deduktif, berdasarkan premises, berdasarkan hukum dan peraturan alam.

Apabila manusia tidak lagi berfikir secara deduktif, maka akan lahirlah pelbagai masalah dan kerosakkan di muka bumi Allah ini. Bagaimana Al-Quran mengadakan “check and balance”? Kenapa tugas amil (pengurus/pegawai zakat) itu amat penting dan strategik dalam Islam?

Sistem Zakat dan Para Amil

Sebagai renungan bersama marilah kita melihat kepada cara kita melaksanakan sistem zakat sekarang ini. Kita tahu sistem yang ada sekarang adalah antara yang terbaik di dunia. Tetapi persoalannya kenapa para amil dilantik secara kontrak sambilan? Tugas amil tercatit dengan jelas di dalam Al-Quran.

Kenapa Allah SWT memasukkan para amil dalam golongan 8 asnaf? Kenapa Allah bezakan antara fakir dan miskin? Kenapa memberi definasi khas untuk orang-orang fakir? Sehingga ada orang menyangka mereka ini orang kaya (Al-Baqarah 2:273). Kenapa para amil mesti tahu berapa ramai orang-orang bukan Islam dan mengetahui berapa diantara mereka yang hatinya cenderung kepada Islam? Kenapa para amil mesti tahu data, statistik, dan trend mereka ini? Kenapa mesti tahu berapa ramai yang berhutang dan kenapa mereka berhutang? Adakah sebab gaji kecil atau anak ramai, atau sebab harga barang yang melambung tinggi dan sebagainya? Kenapa mesti tahu berapa ramai yang musafir? Tidakkah ini menunjukkan peranan para amil itu amat penting, bukan hanya sekadar kontrak sambilan untuk mengutip wang zakat?

Kenapa para amil itu menjadi “mata dan telinga” dalam sistem pentadbiran Islam? Kenapa mereka mesti turun padang? Kenapa mereka ini adalah jambatan penghubung antara pemerintah dan rakyat? Kenapa pada zaman pemerintahan nabi dan para sahabat, pemerintah boleh mengenali setiap rakyat mereka, masalah dan keperluan mereka? Kenapa Al-Quran menetapkan hanya para amil sahaja yang layak menguruskan wang zakat, bertanggong-jawab menentukan siapa yang layak dan kemana harus digunakan wang zakat?

Tidakkah para amil ini tahu siapa yang senang dan susah dalam kawasan (qariyah) mereka? Tahu keperluan mereka? Tahu samada anak-anak mereka memerlukan kelas tusyen atau tidak? Tahu mereka ini memerlukan kenderaan (seperti bus feeder) untuk ke tempat kerja atau ke klinik dan hospital? Tahu mereka memerlukan jalan-jalan, memerlukan lampu jalan, dan sebagainya? Tahu mereka ini tertedah kepada binatang buas (dan manusia buas?) dan sebagainya? Tidakkah kita memerlukan seorang Ketua Pengarah Amil?

Amalan Solehan

Apakah sebenarnya konsep “amalan solehan” (perkataan soleh disebut sebanyak 180 kali dalam Al-Quran). Secara bahasanya ianya bermakna “Pekerjaan Pembaikkan” atau “Pembaikkan sepanjang hayat”. Di Amerika Syarikat (dan negara-negara barat lain) konsep “Amalan Solehan” ini dikenali “Continous Improvement”, dan di Jepun di kenalai sebagai “Kaizen”.

Kenapa dengan mengamalkan konsep dan prinsip “Continous Improvement” negara Amerika boleh menjadi negara termaju dan kuasa ekonomi terbesar? Kenapa Jepun yang menngamalkan “Kaizen” menjadikan negara itu negara ke dua termaju dan ke dua kuasa ekonomi dunia? Kenapa Negara Islam yang mengamalkan konsep yang sama “Amalan Solehan” menjadi antara negara yang termundur sedang mereka diberikan dengan pelbagai hasil-mahsul dan kekayaan semulajadi?

Cuba lihat betapa hebatnya Al-Quran memperkenalkan sistem pentadbiran yang paling sistematik, tersusun, dan tercanggih. Selain konsep “Amil”, dan “Amalan Solehan”, ada beberapa lagi konsep yang hebat seperti “ulul-albab”, “Sabiqun bil-khairat”, “Al-Mutawassimin”, dan sebagainya yang tidak dikaji, dikembangkan, dan diamalkan dalam sistem pemerintahan dan pentadbiran Islam.

Pembinaan Prasarana

Al-Quran bukan sahaja menjelaskan tentang fenomena saintifik dan juga fungsi dan struktur pentadbiran, malah Al-Quran menjelaskan bahawa apabila umat Islam diberi kuasa untuk memerintah sesuatu tempat atau kawasan mereka mestilah membina dan membangunkan prasarana dan sistem pentadbiran (Al-Hajj 22:41).

Apakah prasarana dan sistem pentadbiran dalam Islam? Kenapa prasarana dan sistem pertahanan otak dan minda adalah penting (dan wajib)? Pembangunan pengkalan data, mengadakan garis-sempadan (boundry) samada secara fizikal maupun maya? Kenapa masjid mesti menjadi pusat? Kenapa mesti dibina prasarana mengkaji dan menimba ilmu dari Al-Quran? Kenapa Al-Quran itu tali Allah? Bagaimana tali Allah ini menyatukan hati manusia?

Apakah peranan dan tanggung-jawab Khalifah, para Amil (pengurus zakat), imam, bilal, mufti, ulul-albab, sabiqun bil-khair, al-mutawassimin, pendakwah bebas ? Kenapa “Amalan Solehan”, atau “Pembaikkan Sepanjang Hayat”, atau “continous improvement” mesti menjadi KPI kepada semua orang-orang Islam (Fussilat 41:33)? Kenapa Al-Quran meletakkan “Pembaikkan Sepanjang Hayat” sebagai KPI para pemimpin (An-Nur 24:55)? Kenapa Allah tidak mahu berjumpa dengan orang-orang yang tidak mengamalkan “Pembaikkan Sepanjang Hayat” (Al-Kahfi 18:110)?

Insyaallah kita akan sama-sama bincangkan apabila kita mengkaji ayat-ayat Al-Quran yang berkenaan.

Kesimpulan

Al-Quran adalah sebuah kitab mukjizat yang menjelaskan segala-galanya. Al-Quran menjelaskan bagaimana otak berfungsi, bagaimana cara manusia berfikir, bagaimana mentadbir negara, dan bagaimana mengkaji dan menimba ilmu dari Al-Quran.

Malah kehebatan Al-Quran bukan sahaja hanya setakat ‘menyeru dan menyuruh” malah ianya boleh dikaji secara ICTifik dan Saintifik di dalam makmal. Sekiranya umat Islam ingin keluar dari kegelapan dan kehinaan sekarang maka tidak ada jalan lain melainkan Al-Quran. Sekiranya umat Islam ingin kembali menerajui dunia dan menjadi khaira-ummatun maka tidak ada jalan lain melainkan dengan mengkaji dan menimba ilmu dari kitab suci Al-Quran.

Wallahu A’lam.
Posted by Kajian Al-Quran
ARUS Designer/Consultant
(Smart School Project For MOE/MDec)2006/07,
ICT Consultant Project in Heze, China) 2003/06,
ICT Consultant (Msian Govt Dept.) 2001/03,
Director(Msian Smart School Project) 1999,
Work together with international consultants (Arthur Andersen, Price Waterhouse, Coopers Lybrant)1987/96

0 Comments:

Post a Comment