Site Network: Home | Blogcrowds | Gecko and Fly | About



Selepas episod menceritakan tentang kuda perang peneman setia saya, saya masih tak dapat nak teruskan menulis proposal, banyak perkara yang terbuku di hati..

Apa yang pasti, saya rindukan saat manis susah getir dalam perjuangan. Bukan nak kata sekarang saya tak susah, tapi saya dah bgtau sahabat seusrah saya, Haslina dan saya turut berpesan kepada Naqibah saya, K.Halijah, agar ingatkan saya kalau lama sangat saya senyap..Hujung minggu baru ni, saya paksa juga luangkan masa bersama adik-adik KISAS.. Hari Rabu baru ni, saya ke sekolah, ummi Hapzan bgtau takde orang nak bantu PELAPIS BADIB...Saya serba salah..saya minta pandangan K.Elly, katanya, awlakan yang mana yang lebih penting... Alhamdulillah, saya hubungi Hasbullah, minta dia tengokkan adik2..Saya sedih...

Saya tak berniat nak ambil jalan ini, tapi saya tak nak korbankan hajat ayah dan mak. Ayah senyum puas dengar keputusan saya nak sambung belajar..Mak pulak redha dan rela walaupun saya jarang balik.."Mak betul2 nak anak mak belajar dengan baik, yang penting anak mak selamat..Tak yah balik selalu"..itulah luahan mak walaupun saya tahu di hati mak, nak saya balik selalu....

Kadang-kadang saya fikir, saya pentingkan diri ke?? Tak taulah, yang pasti saya memang tak reti nak menipu..Jujur semuanya...Dengan ayah langsung tiada rahsia. dengan mak ada lah jugak tapis2, sebab cerita yang baik2 je, tak nak mak risau atau kecik hati..

Susah belajar ni, paling susah nak bersihkan hati, Alhamdulillah, Allah jaga saya, mulut saya, tindakan saya, tak boleh tersalah, terus Allah bayar cash..Hati saya hanya Allah yang TAHU..

Saya redha dengan setiap ketentuan yang Allah dah tetapkan. Rupa-rupanya sejak dua tiga menjak ni, saya jadi pendiam..sebab banyak perkara yang nak diselesaikan..

Saya dah berterus terang segala keputusan dan kemampuan saya, dan saya tak pandai nak tipu ke, nak uji-uji orang ke, biarlah saya jadi diri saya....Bagi yang bakal menjadi bakal teman hidup saya, terimalah saya seadanya..Yang penting, saya nak fokus belajar sekarang..Hidup bergelumang dengan buku, menjadi ulat buku, sampai tak keluar bilik, dunia ketika saya betul2 fokus...dunia itu dah hampir 4 tahun saya tinggalkan dek kerana banyak taklifan di bahu, maka seolah-olahnya dunia itu dah kembali..Saya mesti manfaatkan masa yang ada..Bukan saya katakan saya tak perjuangan itu tak boleh nak seiring dengan belajar, tapi ia mengikut kemampuan masing-masing..Alhamdulillah, berkat gerak kerja untuk agama Allah, nusrah dan janji Allah yang pasti, saya masih diberi peluang score dengan baik dan mantain anugerah dekan ketika masih memegang jawatan..Tapi, kita tak boleh tinggalkan sunnatullah..Ilmu yang dimiliki seolah2 cukup untuk score dengan baik dalam exam, tapi, masih banyak lubang-lubang yang perlu ditampal...

Apa itu maknanya??? Contohnya kalau lapar, sunnatullah nya makan untuk kenyang..kalau kereta habis minyak, isi lah minyak..kalau tak, matilah kereta tu macam kereta saya malam tadi,, mati sebab tak tutup lampu, maka kehabisan baterinya....Jadi, samalah, dalam menuntut ilmu, perlukan penumpuan dan proses ulangan serta strategi belajar yang baik, barulah segala maklumat dan ilmu lekat dalam jangka masa yang panjang.Itula teorinya..tapi itu kalu dibincangkan dari aspek kekuatan IQ..Lain pula apabila dibincangkan dalam aspek, EQ..soal keberkatan ilmu, perlu jua diutamakan..bagi memastikan ilmu itu cahaya dan meresap dalam diri lalu menatijahkan akhlak yang mulia, hati yang tunduk dan tawadhu'....semakin kenal Allah s.w.t..Jadi, kalau berjuang, berkorban sampai tak masuk kelas, bagaimana pula ceritanya??? Wallahua'lam..hanya Allah yang menilai dan ia bergantung kepada sejauh mana kita benar2 ikhlas dalam menuntut ilmu jua amanah dalam membahagikan masa dengan baik antara tanggungjawab sebagai penuntut ilmu dan daie..

Panjang perbahasan kalau nak dibincangkan....

Dah lama hidup, pasti kita mengetahui kelemahan dan kekuatan masing-masing..Saya sangat kagum dengan insan-insan power -siang berjuang, malam menelaah, terisi jadual mereka sambil belajar tanpa mengugat gerak kerja jemaah..Tapi, saya, pengalaman 4 tahun mengajar banyak perkara, mungkin teori yang perlu saya gunakan ialah terpaksa mengambil kira 'kos lepas' yang ada..Maknanya, pasti ada yang terkorban, buat ketika ini, maka, jadilah saya seperti sekarang...sedih dan pilu terlalu kurang masa dalam medan gerak kerja, namun beralih kepada peranan 'tafaqquh fiddin' sebagaimana dalam firman Allah yang memberitahu kita bahawa perlu ada segolongan yang tinggal untuk tafaqquh fiddin sedang yang lain pergi berjihad di medan pertempuran..(maaf, saya terlupa dalil tu, perlu semak, bagi yang ingat-peringatkan dekat komen saya ye)


Makanya, sekarang terlalu banyak subjek yang meliputi pelbagai disiplin ilmu hadith, tafsir, syariah, aqidah, bahasa Arab sebagai alat bagi memahami sumber pegangan kita perlu dan wajib saya nak cover ni, apa?? untuk exam??? bukan. saya dah takde wxam sekarang..Bahagia saya..belajar memang nak tafaqquh fiddin.bukan untuk exam lagi. Hal ini kerana keputusan maut saya untuk mengambil MASTER FULLY TESIS bagi pengajian saya pada kali ini cukup menggugat segalanya,risiko yang tinggi terpaksa saya tanggung..tapi, risiko itu perlu diubah kepada cabaran yang perlu disahut...... namun, saya dah tak boleh ambil langkah student master, kajian dan pandangan, fikiran, dan rujukan mesti gaya PHD- itulah nasihat Dr.Latifah dan Ust Hasnan..Terkedu saya dibuatnya..Rujukan kamu bukan tesis master lagi..Kata seorang lagi pensyarah, tapi rujuk tesis PHD..Betul, hari ni saya terus menelaah tesis PHD, memang tepat, dah 2 minggu saya terangkak-rangkak nak cari bahan nak sempurnakan tesis, last2 baru jumpe,,rupa-rupanya, salah langkah..Bila dah betul langkah, barulah jumpe..Alhamdulillah..

Panjang cerita kalau nak diulas satu persatu fasa sarjana yang sangat mencabar ni, apepun, doakan saya sentiasa ikhlaskan niat belajar kerana Allah...

Daie dan kader tarbawi wajib penuhi ilmu didada khususnya TAFAQQUH FIDDIN..

UMAT ISLAM dahagakan daie yang mampu menyelesaikan masalah ummah..

Ya Allah, andai kini aku dah tak seperti dulu, namun hatiku tetap ingin bersama dalam saff perjuangan..Aku kini di medan ilmu, jua sebagai persiapan ke medan juang..Namun aku sering bimbang..maka Ya Allah, peliharalah diri ini..Matikan aku dalam jalan Mu..Syahid fi sabilillah itulah cita-cita kami......

1 Comment:

  1. ummu sulaim said...
    Assalamualaikum kak Hanisah.. Salam rindu..
    Pertamanya, mohon maaf atas segalanya pada naqibah yg sy rindui ini..
    Kedua, terharu dan sebak dgn apa yg akk luahkan. Mudah-mudahan diri kita sentiasa dipelihara oleh-Nya.. Mgkin sy juga akn merindui segalanya disini..
    ketiga, nice blog =)
    illalliqa'

Post a Comment