Site Network: Home | Blogcrowds | Gecko and Fly | About




Salam sayang penyeri ukhwah....
Buat semua pembaca..
maaf diriku kerana sekian lama menyepi tanpa coretan baru...
Di lembaran baru ini..
inginku lontarkan kepada semua..jua buat diriku yang hina ini..
renung sejenak... matlamat kita menuntut ilmu..adakah hnya semata-mata mengejar SKOR 4.0 PNGK atau redha Allah yang kita cari..semalam.kami pelajar tahun akhir Jabatan Al-Quran dan As-sunna menelaah dan menghafaz hadith..hati ini cukup-cukup terusik pabila menatap sepotong hadith Rasulullah dari Abu Musa R.a yang menceritakan 3 Golongan orang yang menuntut ilmu :

1. Orang yang menuntut ilmu, mengamalkan dan memanfaatkan ilmunya yang dipelajari
2. Orang yang menuntut ilmu, tetapi tidak mengamalkan ilmu tesebut-hanya apabila orng belajar dengannya maka bermanfaatlah ilmu itu.
3. Orang yang menuntut ilmu, tetapi tidak mengamal, memanfaatkan dan mengajarkan , bahkan menyebabkan orang terjerumus ke lembah kejahilan..

Rasulullah membawa perumpamaan bahawa golongan yang pertama seperti tanah yang subur -dapat menyerap air hujan dan menumbuhkan tumbuhan.. begitulah halnya apabila ilmu itu dipelajari memberi manfaat pada dirinya dan org lain...
semakin bertambah ilmunya, semakin bertambah taqwanya kepada Allah.

Ingin saya mengajak sahabat-sahabat hayati , bayangkan golongan kedua ini pula seperti tanah wadi yang gersang-tidak dapat menyerap air-hanya menakng air sahaja... jika ada yang minum, maka air itu dapat dimanfaatkan, tetapi jika tiada, air itu akan terus berakung sehinga busuk.. begitulah halnya jika ilmu itu langsung tidak memberi kesan kepada hati seseorang....hanya belajar untuk exam semata-mata... hanya nak skor semata-mata..janji dapat dekan... kejayaan yang sementara.

paling menyedihkan jika seperti golngan ketiga seperti tanah yang tidak dapat menrima dan menyerap air, malah mnyebabkan tanah di sekitarnya mnjd rosak.. begitulah.llmunya langsung tak memberi manfaat malah merosakkan orang lain akibat kejahilan mereka..

maka banyaklah fatwa-fatwa yang dikeluarkan bagi menyokong pihak-pihak tertentu... srta hujah yang mngatkan lambang kejahilan mereka terhadap agama..

justeru.. amanah lah dengan ilmu... jangan bangga dengan ilmu yang dimiliki.. tundukkan diri. tawadhukkan hati..

salam cemelang menuju mardhatillah..

0 Comments:

Post a Comment